Za dobré noviny můžeme být vděční

Čer 4, 2014
1096 přečtení

Politici ovládají pět titulů, které přinášejí každodenní zpravodajství z Prostějova

David Sekanina

noviny

Ilustrační foto: D. Sekanina

Prostějováci, které zajímá, co se ve městě děje a čtou místní noviny na papíře nebo na internetu, mohou být za kvalitní a nezávislou žurnalistiku „vděční“.

Ne, že by periodik bylo málo, je jich naopak až dost. Problém je v tom, že na řemeslo se už tolik nehledí, redakce jsou čím dál menší, novináři špatně školení a za stále vyšší „kvantitativní“ výkony také hůře placení.

O krizi novin slýcháme několik let. Celosvětovým trendem je takzvaná oligarchizace médií, o níž se začalo hlasitě mluvit, když současný ministr financí a místopředseda vlády Andrej Babiš koupil skupinu MAFRA, do níž patří Mladá fronta Dnes a Lidové noviny.

Závislost novin na politických zájmech vlastníka je přitom něco, co regionální média znají už dávno. Je totiž obvyklé, že místní plátky vlastní buď přímo, nebo prostřednictvím ovládané firmy právě komunální politici.

Jejich snaha prosadit takovým mediálním kanálem své názory, postoje a politické zájmy, zejména před volbami, je většinou mnohem přímočařejší a obhroublejší, než jak ovlivňují nezávislost médií majitelé velkých deníků a celostátních periodik.

Redaktoři na malém městě jsou navíc pod daleko silnějším existenčním tlakem. Jejich odolnost vůči pokušení dát přednost přísloví Koho chleba jíš, toho píseň zpívej před zachováním profesionální cti, tak nebývá vždycky vysoká.

Za kvalitní a nezávislou žurnalistiku můžeme být „vděční“ i v Prostějově. Politici ovládají pět titulů, které přinášejí každodenní zpravodajství z našeho města. Zatímco někde je jejich vliv do očí bijící, jinde jsou ho redakce i čtenář dlouhodobě ušetřeni.

5 plus 2

O podnikatelském magnátovi Andreji Babišovi byla už řeč. Dodejme, že miliardář, jehož hnutí drtí zkušené politické harcovníky, vlastní kromě Mafry také společnost AGF Media, která vydává týdeník 5plus2. Jeho prostějovská mutace existuje na papíře i na internetu.

Prostějovský večerník

Jen nemnoha lidem v Prostějově ušlo, že čtený bulvární plátek Prostějovský večerník je součást majetku dlouholetého člena rady a zastupitele za ODS Zdeňka Peichla.

Večerník vydává firma Haná Press, přičemž stoprocentním vlastníkem této společnosti s ručením omezeným je stavební firma Pozemstav. A předsedou představenstva Pozemstavu je právě Zdeněk Peichl.

Týdeník Prostějovska

Všimli jste si, že hlavička Týdenníku Prostějovska je napsaná písmem velmi podobným tomu, jaké o mnoho let dříve použili tvůrci hlavičky Prostějovského týdne, kdysi takřečené Drbny?

Není to náhoda. V roce 2007 se prostějovské Studio PN pokusilo vytvořit konkurenci nově založenému Prostějovskému deníku, který vznikl transformací z epizodního Prostějovského dne, jehož základnou byl právě Prostějovský týden – ten nyní vychází jako středeční příloha Prostějovského deníku.

Prostějovský deník, to je samostatná kapitola, ale je třeba na tomto místě říci, že jeho majitelé okrájeli lokální žurnalistiku a začali titul orientovat na krajské a celostátní zpravodajství. Jeho místo měl u čtenářů zaujmout Týdeník Prostějovska.

Mimochodem, dny slávy Prostějovského týdne, ještě před deseti lety nejčtenějšího periodika v Prostějově a okolí, jsou už dávno pryč. Výmluvně to stvrzuje jeho současný formát. Týdeník se smrskl na malý tabloid ukrytý uprostřed Prostějovského deníku.

Ale vraťme se k Týdeníku Prostějovska. Nad Studiem PN převzal v roce 2009 kontrolu Radim Fiala, tehdy ještě poslanec za prostějovskou ODS.

Když se po loňských předčasných volbách vrátil do parlamentu jako vysoký činovník Úsvitu přímé demokracie Tomia Okamury (zastává v hnutí funkci revizora!), měl už Radim Fiala v PN studiu stoprocentní podíl.

Je k zamyšlení, zda mu propagace vlastní osoby a hnutí Úsvit na stránkách Týdeníku Prostějovska opravdu pomohla k dalšímu volebnímu úspěchu, ale v každém případě ji využil vrchovatě.

Prostějovské novinky a iprostejov.cz

Dříve dva samostatné weby s vlastními redakcemi, Prostějovské novinky a iprostejov.cz, prodělaly na začátku jara zvláštní fúzi. Oba servery nyní spadají do vlivu Petra a Milady Sokolových z ODS.

Vydavatelem Novinek i „iprostějova“ je soukromá agentura, která se zabývá politickým marketingem. Zatímco v Prostějovských novinkách je vliv současného místopředsedy regionálního sdružení ODS a prostějovské radní za stejnou stranu patrný už dávno (viz například texty: Nová krev prostějovské pravice má originální recepty, Sokol peří nemění!, Když se bilboard instaluje!, Milada Sokolová: Má jedinou chybu. Žehlit ho už asi nenaučím), na webu iprostejov.cz se zatím stačil projevit jen částečně (viz texty: Kandidátku ODS u nás povede jeden z nejchytřejších Čechů, Nádherná výstava, Restaurant Day: Poprvé a hned na jedničku!)

Server iprostejov.cz měl do letošního února samostatnou redakci. Dnes jeho obsah tvoří redakce Prostějovských novinek. Někteří čtenáři si možná všimli, že produkce obou webů se tematicky přiblížila a spektrum námětů zúžilo.

Prostějovský deník

Nakonec jsem si nechal Prostějovský deník, který do výčtu novin vlastněných v Prostějově politiky vlastně nepatří. Je ovšem významným hráčem na lokálním mediálním trhu.

Redaktoři Deníku sice nemusí odolávat tlakům politickým, ale protože se tištěným deníkům daří obecně stále méně, stávají se zprostředkovaně terčem silných tlaků ekonomických.

I tento fakt má vliv na nezávislost regionální žurnalistiky. Novináři z vydavatelství Vltava Labe Press, které patří německému koncernu Verlagsgruppe Passau, jsou s ním konfrontováni stále více.

Další články v rubrice Nejčerstvější

 

Vložit komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *