Kultura v Prostějově: umění na smetišti
Pro dvě sochy z mezinárodního sympozia se už nenašlo místo ani ve skladišti. Spějí ke zkáze u zdi zbořeniště jezdeckých kasáren
Prostějov – Schody do nebe a Konečná brána. Poetická jména dvou sochařských děl, na která se naskýtá zoufalý pohled. Když je sochaři Jaroslav Řehna a Stefan Curelaru dávali městu, netušili, jak ubohý osud je čeká. Obě stojí u zdi zbořeniště jezdeckých kasáren jako dva zpráskaní pacholci. Prší na ně, sněží, praží slunce. Odstavená, počasí napospas.
Mezinárodní sympozium Hany Wichterlové radnice zrušila, po Prostějově je bez rozmyslu roztroušených pár vyřezávaných plastik. Za deset ročníků akce, nad níž se kdysi vznášely bubliny velkohubých, oslavných projevů politiků, jich vzniklo celkem šedesát šest. Kde všechny ty sochy, které z kmenů topolů, jasanů a dubů vyřezalo čtyřicet devět umělců z patnácti zemí světa, vlastně jsou?
Už se nevejdou…
Na tuto otázku už nejspíš neumí nikdo odpovědět, v každém případě se obdarovaný staral tak špatně, že některé plastiky zkrátka shnily. A stejný osud čeká i Schody do nebe a Konečnou bránu. Vydány všanc počasí nemají šanci přežít. Sochy, kterým se nedostala náležitá péče, odvezlo město před jejich vykácením ze Smetanových sadů a „zašilo“ právě ve zbořeništi někdejších kasáren.
„Ty dvě sochy se už dovnitř nevejdou,“ vysvětluje Libor Vojtek, šéf odboru majetku města, proč stojí venku u zdi. Na otázku, zda jsou tedy určeny k likvidaci, odpovídá, že rozhodně ne.
„Se sochami je nakládáno tak, jak rozhodne orgán města. Momentálně jsou uskladněny a jiné pokyny nemáme,“ konstatoval vedoucí odboru. Kolik jich uvnitř kasáren stojí, nedokázal bez podkladů říct.
Duchovní zážitek
Schody do nebe a Konečná brána. Symbolické názvy. Když se během sympozia v roce 2008 ptali autora, mladého rumunského výtvarníka Stefana Curelaru, říkal, že pojmenování Konečná brána odkazuje k naději, že každý konec představuje začátek něčeho nového.
Představoval si, že skulptura ve tvaru řeckého písmene Omega bude stát někde v parku, aby jí lidé mohli volně procházet sem a tam a zprostředkovala jim symbolický duchovní zážitek. Teď jeho artefakt stojí na blátě u rozbité zdi za rezavým plotem a nikdo se k němu nedostane.
Dobrý hospodář
Prostějovská radnice se ráda pyšní tím, jak dobře umí hospodařit a šetřit. V případě sbírky darovaných soch je to trochu zvláštní hospodaření. Aby ušetřila za údržbu a ve finále také za záchranu několika desítek uměleckých děl, raději je odstaví z očí a nechá propadat zkáze. A tváří se, jakoby většina z nich ani nikdy neexistovala.
„Jinak se hlídá každá koruna, ale tady rázem zmizely milionové hodnoty. Je mi to líto,“ není příliš do řeči Miroslavu Švancarovi, který všech deset ročníků mezinárodních sochařských sympozií organizoval.
Poslední se odehrál v roce 2011. Pak bylo rozhodnuto o tom, že sympozia budou jen jednou za tři roky. Kdo však čekal, že uvidí pracovat výtvarníky pod širým nebem u Národního domu zase v červenci a srpnu 2014, zmýlil se. Radní, v tichosti a nenápadně, sympozium papírově zrušili rok před dalším plánovaným ročníkem.
Původní ambiciózní nápad na galerii soch na „korze“ ze Smetanových sadů k pernštýnskému zámku se nikdy nerealizoval.
…
A právě proto, ač si to mnohdy neuvědomujeme, máme obrovskou odpovědnost zejména vůči naší zemi. Pro mnohé umělce jsme jejich prvním kontaktem s Českou republikou; Prostějov po dobu konání sympozia reprezentuje celou naši vlast a Prostějované českou mentalitu.
A to je pro nás, pořadatele, velká výzva a zároveň nemalý závazek. Je na nás, abychom zahraničním umělcům naše město představili v co nejlepším světle a aby návštěva Prostějova pro ně znamenala nezapomenutelný a hlavně pozitivní zážitek.
Podle ohlasů sochařů, kteří sympozium Hany Wichterlové už navštívili, se nám tento cíl dosud dařilo plnit, a věřím, že tomu tak bude i v ročnících dalších.
(Z projevu místostarosty Pavla Drmoly v roce 2007)
Vložit komentář
Pro přidávání komentářů se musíte nejdříve přihlásit.
Dnes v rádiu bylo, jak ve Ždáře nad Sázavou otevírali rekonstruované náměstí s nádhernou kašnou, navrženou sochařem z nádherného kamene a s restaurovanou – náhodně objevenou středověkou studní.
My se chvějeme radostí, jak hospodaříme, necháme socialistický bazének bez nápadu a hodnoty a jako gesto tam vrátíme Jana Nepomuckého. Zase jsme ušetřili, hurá!!!
Tak nějak…
Dnss v deniku.cz: Kastelán zámku nechal úmyslně zničit 58 obrazů, i Francův za 4,5 milionu korun
Podobnost čistě náhodná ?!
Je to tak, třeba na nám TGM byla velká šance instalovat moderní umění, vybudovat novou kašnu místo toho vykachličkovaného bazénku, v jiných městech to tak v rámci rekonstrukce dělají, to by to ale muselo někoho na radnici napadnout
smůla je, že nikdo na radnici nemá potřebu architekta města a vztah – opravdový -k umění…. Kdyby se jeli podívat do Litomyšle, nebo na kašnu do Kunštátu, Ústí nad Orlicí, Rychnova nad kněžnou, Holešova. všechno jsou to menší města. ale kašny jsou tam nádherné,. My máme bazének ze socialistických dob na náměstí a kostkovanou hrůzu na Pernštýnském. Nádherná a stylová kašna na ND funguje tak 1 x ročně.- U nás však odpovědní soutěží s kůrovcem a budují rondely. “ Na čo kášňa“ se ptal už major Terazky – asi byl z naší radnice!!!!
některé sochy se vyhazují, peníze se pak použijí třeba jinde – jako třeba na zbytečné přemistění barokní sochy sv. Jana Nepomuckého (viz zprávy z rady města), na právě opravované náměstí – komu to prospěje? té barokní soše určitě ne, když ji někdo pořád přesouvá sem a tam, proč ji asi n apočátku 20. století z námstí odstanili naši předchůdci? Možná proto, že už v té době náboženské symboly nebyl tak aktuální a byl čas na něco nového… Že by dnes v prostějově návrat k víře? nebylo by lepší nechat ozvláštnit náměstí něčím novým, kde by se mohlo prezentovat i současné umění a co by přiněslu centru města trochu šmrnc a nechat toho chidáka svatce taky trochu odpočívat!
Ale kdepak, slyšeli jste v posledních 25 letech, že by se pořídilo pro veřejné účely nějaké soudobé umění? Nebo krásná kašna. Ne, my se opájíme tím, jak jsme šetrní!!!!
ja, hanáci si s oměním vždycky vijó rade, aji ze sochama….
Jakub Čech a David Sekanina mají pravdu. Deset let svého života jsem věnoval Mezinárodnímu sochařskému sympoziu Hany Wichterlové v Prostějově. Sochy byly vytvořeny umělci z celého světa s velkou péčí a láskou. Nejedná se o pouťové atrakce, ale o opravdové umění akademických sochařů. Sochy, které jsou instalovány v areálu nemocnice, jsou řádně ošetřeny a označeny informačními tabulkami. Jinde tomu tak není. Minimálně památník profesoru Vladimíru Preclíkovi, který vytvořili jeho vděční studenti, nyní uznávaní akademičtí sochaři, by si zasloužil důstojné označení. Památník se nachází u Městské knihovny Prostějov, projekt označení a architektonického řešení památníku je zpracován již od roku 2009 prostějovským Ing. arch. Zdeňkem Beranem. Osud soch mne velice trápí, už jen proto, že řada tuzemských i zahraničních sochařů ví, že jejich sochy někam zmizely, a ptají se mne, jaký budou mít osud. Bohužel neumím jim odpovědět. Sochaři svá díla věnovali městu Prostějov s tím, že budou veřejně přístupna jeho občanům a návštěvníkům města. Osud prostějovských soch v kontextu s obrazovým zpravodajstvím informačních medií o tom, jak je v jiných částech světa nakládáno s kulturním dědictvím, určitě nebude tak dramatický. Umění a kultura obecně jsou důležitým pilířem každé společnosti. Narušení tohoto pilíře ohrožuje ve svém důsledku její zdravý a plnohodnotný vývoj. Pevně věřím, že město Prostějov s ohledem na své tradice, schopnosti a možnosti se o své sochy kultivovaným způsobem postará.
Miroslav Švancara
2002 – 2011 Ředitel / výkonný manažer Mezinárodního sochařského sympozia Hany Wichterlové v Prostějově
Je to děs, sochy pryč, sakury pryč, pustiny místo parků, vykácené náměstí, s odhaleným šedivým přístavkem Prioru co zacloňuje kostel (ty stromy tu hrůzu aspoň trochu kryly). Na sochy se v parku jezdili dívat lidé, hrály si u nich děti.., hlavně že se našel milion na kýčovitý betlém před radnicí – jak symbolické. Ignorace, devastace kulturních a estetických hodnot, neschopnost udělat něco smysluplného se zámkem atd… proti tomu komerční galerie v centru města.. toť bohužel dnešní Prostějov, obrázek politiků i nevolících „ovčanů“.